CO-CREATIE

Gepubliceerd op 10 augustus 2020 om 23:24

Uitvaartgerelateerde organisaties moeten zich voorbereiden op een samenleving met minder sociale cohesie maar waarin het actief deelnemen aan het leven wel de voorkeur heeft. Collectieve creativiteit is daarbij een belangrijk gegeven. Consumenten willen in dat geval samen creëren en zijn daarbij op zoek naar pluriformiteit. Ze mixen voorkeuren en smaken tot persoonlijke eigen stijlen. Dat gaan we terug zien in uitvaarten. Lifestyles worden een belangrijke component bij de uitvoering. 

Uitvaartorganisaties gaan beter inzien dat consumenten hun eigen podium willen creëren en bezig willen zijn met nostalgie en verwantschap. Consumenten trekken zich in hun leven en in hun uitvaartprocessen op aan hun erfgoed, lifestyle en hun (sub)cultuur. Daarbij stellen ze zichzelf constant de vraag wat ze kunnen toevoegen aan dat geheel. Een belangrijke trend daarin is do-it-yourself en een toename van meer ad-hoc activiteiten bij de invulling van uitvaartplechtigheden.

Uitvaartorganisaties zouden moeten toewerken naar co-creatie activiteiten met hun klanten om de beleving van families meer impact te geven. Co-creatie gaat  over een actieve houding van consumenten die samen met merken bezig zijn met het construeren van persoonlijke oplossingen. het is essentieel dat uitvaartorganisaties een co-creatie environment creëren voor consumenten. Dat is een fysieke en/of online omgeving die geïntegreerd is in het dagelijks leven van mensen. Dat betekent dat consumenten vaker bezig zijn met merken wat resulteert in meer interactie, meer consumptie en meer transactie. Een co-creatie environment voor de uitvaartbranche kan een omgeving zijn waarin consumenten in een ongedwongen sfeer samen met elkaar en met uitvaartorganisaties en merken bezig zijn met het construeren en/of organiseren van hun uitvaartwens. Dit al dan niet gekoppeld aan social media platforms, evenementen, experience-websites en digitale en fysieke shopping-experiences.

BRON

Rapport Uitvaart van de Toekomst | Rotterdam | 2017 | Marieke van der Weiden MA

Investeer in jouw merk en marketing én leer creatief te denken met de middelen en het netwerk dat je al hebt! Kom met jouw onderneming in deze training en maak kennis met vormen van creative business en creative funeral marketing. Je brengt zelf een case/onderwerp in waar je aan wilt werken (marketing, nieuw product/project, beleving, verdienmodel, identiteit etc). We werken in de thema's; (post-)covid uitvaartkansen, marketing met weinig budget en trends als strategische houvast. Verwacht een dag op een betekenisvolle locatie (of online bij een lockdown) waarbij de ideeën voor elke onderneming over tafel vliegen en je naar buiten stapt met nieuwe constructies én drive. Jouw mentor is onze eigen deathfluencer en TEDx spreker Marieke van der Weiden. Je kunt de hele dag vragen stellen en sparren, met haar en met andere ondernemers.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.