DIGITAAL!

Gepubliceerd op 10 augustus 2020 om 23:34

Het implementeren van digitale applicaties op reeds bestaande, vaak kolossale systemen, is in de uitvaartsector een enorme horde die genomen moet worden. Ook financieel. Het hoogste niveau van een digitale applicatie in de uitvaartbranche is het ontwikkelen van een digitaal kernproduct. Denk aan Uber, denk aan Airbnb

Steeds meer Nederlanders praten over hun uitvaartwensen met familie en bekenden maar registreren over het algemeen niets over hun uitvaartwensen. Omdat er onvoldoende wordt gefaciliteerd in (digitale) producten die het registreren en organiseren van uitvaarten gemakkelijker en aantrekkelijker maken voor consumenten, bestaat er een drempel voor consumenten om over te gaan tot registratie. Geregistreerde uitvaartwensen kunnen helpen bij een betere rouwverwerking voor nabestaanden omdat zij in dat geval minder na hoeven te denken over wat er moet gebeuren. Buiten dat scheelt het kosten omdat er vooraf kan worden ingekocht of geconstrueerd.

Het aandeel VR en Augmented oplossingen in uitvaartprocessen zal de komende drie jaar alleen maar toenemen. Het bezoeken van online VR kerken tot holografische beelden bij afscheidsplechtigheden. De techniek is gereed om afscheidnemen digitaal te rekken en mensen compleet virtueel terug te halen. De eerste tekenen van digitale visuele aspecten zien we straks in aula's boven naast en op de kist bijvoorbeeld alsmede op grafmonumenten en urnen.

Het wordt tijd voor de Yarden's, DELA's en Monuta's van deze wereld zich te verenigen met partijen die applicaties aan het ontwikkelen zijn. Een voorbeeld ervan is DELA die onafhankelijk uitvaartvergelijker Decidee financieert. Uiteraard een handige tool. Uiteraard een positieve word-of-mouth voor DELA. Het middenkader zal zich deels moeten schikken aan deze ontwikkeling. In 2020 zien we tevens een blok nieuwkomers en eenpitters die samen gaan werken met het onder druk gezette middenkader. Ook zij gaan aan de slag met het ontwikkelen van consumerbased producten met een hoog experience- en brand-utility gehalte.

In uitvaartprocessen komen relatief weinig digitale producten voor terwijl digitalisering wel op de agenda van uitvaartorganisaties staat. Om consumenten over de drempel van het registeren van uitvaartwensen heen te helpen, kunnen er brand-utilities worden ontwikkeld. Er kunnen applicaties worden bedacht die het construeren en organiseren van uitvaarten gemakkelijker en aantrekkelijker maken. Omdat de uitvaartbranche een relatief traditionele branche is, leent deze branche zich ervoor te experimenteren met het ontwikkelen van digitale kernproducten. Er kunnen shopping-applicaties, educatieve augmented applicaties en digitale experience-environments worden gecreëerd. Deze kunnen zorgen voor een totale nieuwe dynamiek in de markt wat enerzijds een effect heeft op hoe er door consumenten naar de dood en uitvaarten wordt gekeken en anderzijds op de verhoudingen van organisaties in de markt.

BRON

Rapport Uitvaart van de Toekomst | Rotterdam | 2017 | Marieke van der Weiden MA

Investeer in jouw merk en marketing én leer creatief te denken met de middelen en het netwerk dat je al hebt! Kom met jouw onderneming in deze training en maak kennis met vormen van creative business en creative funeral marketing. Je brengt zelf een case/onderwerp in waar je aan wilt werken (marketing, nieuw product/project, beleving, verdienmodel, identiteit etc). We werken in de thema's; (post-)covid uitvaartkansen, marketing met weinig budget en trends als strategische houvast. Verwacht een dag op een betekenisvolle locatie (of online bij een lockdown) waarbij de ideeën voor elke onderneming over tafel vliegen en je naar buiten stapt met nieuwe constructies én drive. Jouw mentor is onze eigen deathfluencer en TEDx spreker Marieke van der Weiden. Je kunt de hele dag vragen stellen en sparren, met haar en met andere ondernemers.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.