UITVAART BELEVING

Gepubliceerd op 10 augustus 2020 om 23:39

De uitvaartbranche is ‘hot and happening’. Eenieder met een plan, platform of product kan zonder barrières toetreden in een branche waar iedere consument ooit mee te maken krijgt. De concepten voor nieuwe vormen van afscheidnemen tieren weelderig. Van hologrammen tot afscheidsachtbanen tot uitvaartmode. Vooral de nieuwe generatie designers is bezig met het herontwerpen van de dood. Toch verandert er voor consumenten niet veel als het gaat om uitvaartervaringen en de beleving van uitvaarten. In de kern houden we vast aan 45 minuten, koffie en cake. Iets wat je aan de nieuwe generatie nabestaanden niet langer kunt verkopen.

"Uit het onderzoek Uitvaart van de Toekomst (2017) komt naar voren dat uitvaartplechtigheden relatief oppervlakkige entertainmentervaringen van ongeveer vijfenveertig minuten zijn.  Ervaringen waarbij nabestaanden zich als een toeschouwer gedragen."

De beleving van uitvaarten is vooralsnog relatief oppervlakkig. Uitvaarten die worden uitgevoerd door professionals zijn belevingen waarin mensen zich als een toeschouwer kunnen voelen. Het zijn entertainment-experiences waaraan consumenten niet of nauwelijks kunnen deelnemen. Naarmate mensen meer zelf mogen doen in uitvaartprocessen ontstaan er educatieve en escapistische belevingen. Mensen kunnen iets leren en kunnen een totale vluchtervaring beleven. 

Volgens Van der Weiden transformeren uitvaarten zich in escapistische totaalervaringen waarin locale én bekende a-merken een belangrijke rol spelen. Binnen nu en vijf jaar is het mogelijk jezelf compleet te verliezen in afscheidservaringen die worden gefaciliteerd door populaire merken. Uitvaarten zijn steeds vaker gebaseerd op muziektijdperken, mode en lifestyles.  Lees er meer over de waarde van merken in het artikel over co-branding.

BRON

Rapport Uitvaart van de Toekomst | Rotterdam | 2017 | Marieke van der Weiden MA 

Investeer in jouw merk en marketing én leer creatief te denken met de middelen en het netwerk dat je al hebt! Kom met jouw onderneming in deze training en maak kennis met vormen van creative business en creative funeral marketing. Je brengt zelf een case/onderwerp in waar je aan wilt werken (marketing, nieuw product/project, beleving, verdienmodel, identiteit etc). We werken in de thema's; (post-)covid uitvaartkansen, marketing met weinig budget en trends als strategische houvast. Verwacht een dag op een betekenisvolle locatie (of online bij een lockdown) waarbij de ideeën voor elke onderneming over tafel vliegen en je naar buiten stapt met nieuwe constructies én drive. Jouw mentor is onze eigen deathfluencer en TEDx spreker Marieke van der Weiden. Je kunt de hele dag vragen stellen en sparren, met haar en met andere ondernemers.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.