UITVAART VAN DE TOEKOMST

Gepubliceerd op 10 augustus 2020 om 23:50

Wereldwijd wordt er geëxperimenteerd met producten en technologieën rondom uitvaarten en rouwen. Er wordt geëxperimenteerd met virtueel leven na de dood, augmented reality applicaties op urnen en kisten, internetuitvaarten, interactieve grafzerken en SMART-robots die plaatsvervangend kunnen zijn voor overleden dierbaren. Door dit soort ontwikkelingen lijkt het taboe rondom de dood te verdwijnen en lijkt het moment van definitief afscheid nemen steeds vaker te worden opgerekt. Tot de dood ons scheidt, is in de toekomst wellicht niet meer relevant. Tot in den eeuwigheid wordt mogelijk het nieuwe devies en daar kunnen producten en diensten bij worden bedacht

Uitvaartorganisaties moeten rekening houden met de ontwikkeling van technologie en de rol van consumenten die in een toekomstige context zelf op zoek gaan naar oplossingen. De kans bestaat dat uitvaartorganisaties zichzelf buiten spel zetten wanneer zij niet beter faciliteren in het ‘doe-het-zelven’ van consumenten. Consumenten kunnen op den duur uitkomen bij branchevreemde A-merken die oplossingen bieden. Organisaties in de uitvaartbranche zijn niet voorbereid op een dergelijke ontwikkeling.

Tijdens en na de Lockdownervaring die Nederlanders hebben meegemaakt zal de Nederlandse uitvaartmarkt een enorme ontwikkeling doormaken. Er onstaat een shift in marktverhoudingen. De noodzaak van platformen die overzicht bieden en helpen bij het kiezen van uitvaartverzorgers wordt duidelijk. Ondernemers die zich bezighouden met digitale producten en gebruikersgemak kunnen in het post-covid-19 tijdperk de kans krijgen zich te transformeren tot zwaargewicht in een nieuw gevormde uitvaartsector. Dit is dé kans om uitvaartprocessen te digitaliseren en nieuwe producten te installeren die inspelen op eigen regie, thuis, intiem, mobiel en gemakkelijk. De komende tijd gaan we partijen zien die van klein naar enorm groot doorontwikkelen, al dan niet ondersteund door grote verzekeraars, investeerders en het middenkader.

Het is noodzakelijk om centrale fysieke en online plekken te creëren waar consumenten bezig kunnen zijn met informeren, kopen, construeren en herinneren. Hierin bestaan mogelijkheden om te experimenteren met virtual reality (marketing). Er bestaat een noodzaak een digitaal kernproduct te ontwikkelen voor consumenten. Organisaties in de uitvaartbranche wachten op een nieuwe digitale ontwikkeling. De oplossing moet gevonden worden in een centrale shopping-applicatie in combinatie met fysieke shopping-experiences al dan niet ontwikkeld met A-merken. 

Het is het niet ondenkbaar dat partijen op internationaal niveau gaan samenwerken om hun bereik te vergroten en van elkaars kennis te profiteren. Een reden voor internationale samenwerking is het ontwikkelen van een systeem dat winst op kan leveren door grootschalige inkoop. Het is voor grote organisaties tevens lastiger te onderscheiden waardoor allianties en overnames de komende vijf jaar steeds vaker voorkomen. Een bekend voorbeeld is de overname van Yarden door DELA in het begin van 2020.  Daarnaast onstaan er steeds vaker allianties in de vorm van co-branding activiteiten met branchevreemde merken.

BRON 

Rapoort Uitvaart van de Toekomst | Rotterdam | 2017 | Marieke van der Weiden MA 

Investeer in jouw merk en marketing én leer creatief te denken met de middelen en het netwerk dat je al hebt! Kom met jouw onderneming in deze training en maak kennis met vormen van creative business en creative funeral marketing. Je brengt zelf een case/onderwerp in waar je aan wilt werken (marketing, nieuw product/project, beleving, verdienmodel, identiteit etc). We werken in de thema's; (post-)covid uitvaartkansen, marketing met weinig budget en trends als strategische houvast. Verwacht een dag op een betekenisvolle locatie (of online bij een lockdown) waarbij de ideeën voor elke onderneming over tafel vliegen en je naar buiten stapt met nieuwe constructies én drive. Jouw mentor is onze eigen deathfluencer en TEDx spreker Marieke van der Weiden. Je kunt de hele dag vragen stellen en sparren, met haar en met andere ondernemers.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.