INTERVIEW REIS MAGAZINE | SEEDER DE BOER

Onze nieuwe religie zijn merken. Dat bepaalt onze identiteit. Zo is er een vent die met 200 pakjes Marlboropakje zijn eigen uitvaartkist in elkaar heeft gelijmd. Iedereen gaat dood, iedereen krijgt er mee te maken. Wat dat betreft is de dood een prima businessmodel. Alleen willen mensen niet aan hun eigen dood denken of van tevoren hun uitvaart regelen. 

Ik krijg soms kritiek dat de dood geen commerciële business is. Funeral Rockstars is dus een
beetje het enfant terrible in de uitvaart business. We doen de styling en ook de afterpartys
bij begrafenissen. We bieden betovering op uitvaarten. Mijn andere bedrijf ‘Uitvaart van de
toekomst’ is een platform waar blogs en informatie te vinden zijn. Daarnaast adviseren wij
andere uitvaartondernemers. Er zijn maar 150.000 doden per jaar, dus de markt is best krap.
In lezingen vertel ik dat er een nieuwe generatie nabestaanden aankomt. Als ik nu een
uitvaart voor mijn vader moest organiseren, zou ik aandacht besteden aan zijn verleden en
het tijdperk waarin hij leefde. Zo zag hij er in de jaren zestig uit als een hippie met een
fluwelen pak. Alle ouderen zijn jong geweest. Stel ze eens wat vragen over vroeger. Mijn
vader is als de dood voor de dood, maar we hebben het er wel over. Een uitvaart is het
vieren van het leven.

Muziek en mode zijn belangrijk. Daar kun je alle kanten mee op. Wil je een Nirwana
muziekclip met pompon-meisjes op je uitvaart of volkszangers? Alles kan. Wij hebben geen
grenzen. De hemel is het hoogst haalbare. Het is zeker niet allemaal showbusiness, het gaat
ook om mooie ingetogen rituelen. Ik doe dit uit mijn hart om mensen recht te doen en
dichter bij elkaar te brengen.

Hologram
Een trend is dat we meer gebruik maken van hologrammen, waarbij je als het ware op je
eigen begrafenis de mensen toespreekt. Maar er zijn ook kleinere apparaten waarbij je iets
kan inspreken wat je nabestaanden dan tijdens hun bruiloft of andere gelegenheden kunnen
beluisteren. Ook kun je een hologram van je huisdier maken.

De technologie ontwikkelt razendsnel, zo kun je al Deep Fakes maken van iemand die er
helemaal niet is. Digitaal ben je straks volledig terug te brengen. Dat is dus het
tegenovergestelde van loslaten en zou voor psychische problemen kunnen zorgen als je
alsmaar tijd doorbrengt in een virtuele wereld.

Ik doe weinig online, ik doe het liefst alles fysiek en dan in kleine groepen. Als iemand zegt
dat er geen locatie is, gaan we gewoon in een bus zitten en rondrijden. Voor alles is een
oplossing te verzinnen. Juist het experimenteren maakt het gaaf. Ik had vroeger weinig geld,
dan word je vanzelf creatief.

Ik denk dat er een tweedeling komt waarbij mensen helemaal opgaan in de digitale
mogelijkheden en mensen die juist weer teruggaan naar de natuur en als een soort Viking
het vlot met de kist in de fik steken. Mijn ultieme droom is een eiland waar iedereen naartoe
mag komen om op te laden en misschien zijn eigen uitvaart oefenen. Ik geef gewoon graag
feestjes.’

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.